HBO chtělo navrhnout celkový koncept digitální podpory chystaného filmu. Cílem bylo vytvořit historickou encyklopedii zaměřenou na události okolo roku 1968, která by po skončení kampaně byla využívána jako učební pomůcka na školách.
KlientHBO
Project nameVěrný zůstanu
WEBwww.vernyzustanu.cz
ÚVODOd 1969 to 2012
VýzvaVytvořit poutavou kampaň
ProcesObsah, UX, UI, Vývoj a uživatelské testování
Ponaučení Co jsme se naučili?
Výstupy 2 weby a kampaň
DopadNečekané vyústění projektu
Úvod a kontext
Jan Palach se upálil 16. ledna 1969 na protest proti „demoralizaci“ občanů Československa po sovětské invazi roku 1968 a následné okupaci.
HBO natáčí film Hořící keř. Do kampaně chtějí zahrnout výpovědi těch, kteří byli nevyhnutelně zasaženi politickými procesy, sovětskou okupací a následnou normalizací.
Výzva
Cílem je vytvořit historickou encyklopedii, která nebude zaměřena pouze na události okolo roku 1968, ale na historii Československa 20. století jako celek. Inspirací byly microsity použité pro série The Pacific a Bratrstvo neohrožených.
Zacílení na lidi jako jsou studenti a vzdělaní lidé, kteří se chtějí dozvědět více. To vše poutavou formou.
Učebnice dějepisu s pouhými fakty.
Necílili jsme na čtenáře bulváru.
Proces
Požádali jsme veřejně známé osobnosti, aby se podělili o své vzpomínky z těchto náročných časů. Výsledkem je série rozhovorů plná intimních vzpomínek, které ilustrují zlomové okamžiky z období vlády komunistické strany. Mezi svědky jsou například Madeleine Albright, Olbram Zoubek, Věra Čáslavská, Jiří Stránský a další.
Proces
Dali jsme dohromady tým copywriterů, designerů a historiků. Znalosti Petra Karlíčka nám navíc pomohly k zajišťování historické přesnosti informací v sekci "Události".
Proces
V prvních návrzích byly rozhovory součástí dějové linky. Svědectví měla sloužit jako interpretace historických událostí. Zároveň bylo snahou klienta vytvořit encyklopedii také pro ostatní země bývalého východního bloku.
Proces
Font „Komu“ je vzpomínkou na styl písma, který byl hojně používán na plakátech a nástěnkách během socialismu. Většinou to byla velká písmena v rudé barvě a vystřižená z papíru. Stačilo potom jen vybrat ta správná písmena, připnout je špendlíky na polystyrenovou nástěnku a vytvořit tak jakékoliv heslo. dizajndesign.sk
Proces
Testování na náhodných návštěvnících kavárny nám ukázalo, že lidi nejvíce zajímají testimoniály. Museli jsme proto pro ně vytvořit co nejvíce místa a ovládací prvky udělat co nejméně rušivé.
Nejlepší interface = žádný interface.
Použití stejného konceptu ověřeného na jiných projektech v tomto případě nedávalo smysl. Měli jsme před sebou novou výzvu: Jak upřednostnit nejzajímavější obsah, aby ho uživatelé lépe našli.
Výstup
Aby šlo rozhovory lépe nalézt, vyčlenili jsme jim vlastní sekci. Nakonec jsme ale web rozdělili na 2 oddělené části.
Část s rozhovory obsahuje svědectví osobností jako Madeleine Albright, Jiří Stránský, Vlasta Chramostová a Olbram Zoubek.
Část s událostmi pokrývá kritické momenty od vzniku Československa až do obnovy demokracie v roce 1989.
Mnichovská dohoda
2. světová válka
Normalizace
Obnova demokracie
Výstup
Kampaň zahrnovala citylighty, novinové reklamy, interaktivní bannerové formáty, newslettery...
Dopad
I po konci projektu lidé stále používají web jako encyklopedii. Každý rok se číslo návštěvníků navýší o desítky tisíc. Na následujícím grafu je vidět, odkud lidé nejčastěji na web přicházejí:
Dopad
Organizace Člověk v tísni použila web www.vernyzustanu.cz jako oficiální učební pomůcku ve svém programu Jeden svět na školách. A tak projekt, který původně měl sloužit pouze jen jako podpora filmové trilogie, žije dál a připomíná studentům důležité milníky české historie.
Dopad
Martin Jedlička
Art Direction, UI Design
Lukáš Pitter
Creative Direction
Martin Pavlica
Video Postproduction
Otto Kovařík
Front End, Development
Kristýna Váchová
Project Management
Petr Tejkal
Online Campaign & Case study