User Interface Design

Věrný zůstanuKampaň, která se stala památníkem

HBO chtělo navrhnout celkový koncept digitální podpory chystaného filmu. Cílem bylo vytvořit historickou encyklopedii zaměřenou na události okolo roku 1968, která by po skončení kampaně byla využívána jako učební pomůcka na školách.

KlientHBO
Project nameVěrný zůstanu
WEBwww.vernyzustanu.cz
ÚVODOd 1969 to 2012
VýzvaVytvořit poutavou kampaň
ProcesObsah, UX, UI, Vývoj a uživatelské testování
Ponaučení Co jsme se naučili?
Výstupy 2 weby a kampaň
DopadNečekané vyústění projektu

Úvod a kontext

1969

Jan Palach se upálil 16. ledna 1969 na protest proti „demoralizaci“ občanů Československa po sovětské invazi roku 1968 a následné okupaci.

2012

HBO natáčí film Hořící keř. Do kampaně chtějí zahrnout výpovědi těch, kteří byli nevyhnutelně zasaženi politickými procesy, sovětskou okupací a následnou normalizací.

Výzva

Vytvořit poutavou kampaň

Cílem je vytvořit historickou encyklopedii, která nebude zaměřena pouze na události okolo roku 1968, ale na historii Československa 20. století jako celek. Inspirací byly microsity použité pro série The Pacific a Bratrstvo neohrožených.

ANO

Zacílení na lidi jako jsou studenti a vzdělaní lidé, kteří se chtějí dozvědět více. To vše poutavou formou.

NO

Učebnice dějepisu s pouhými fakty.
Necílili jsme na čtenáře bulváru.

Proces

Výpovědi očitých svědků

Požádali jsme veřejně známé osobnosti, aby se podělili o své vzpomínky z těchto náročných časů. Výsledkem je série rozhovorů plná intimních vzpomínek, které ilustrují zlomové okamžiky z období vlády komunistické strany. Mezi svědky jsou například Madeleine Albright, Olbram Zoubek, Věra Čáslavská, Jiří Stránský a další.

Proces

Listování historií 20. století

Dali jsme dohromady tým copywriterů, designerů a historiků. Znalosti Petra Karlíčka nám navíc pomohly k zajišťování historické přesnosti informací v sekci "Události".

Proces

První prototypy

V prvních návrzích byly rozhovory součástí dějové linky. Svědectví měla sloužit jako interpretace historických událostí. Zároveň bylo snahou klienta vytvořit encyklopedii také pro ostatní země bývalého východního bloku.

Proces

Duchové minulosti

Font „Komu“ je vzpomínkou na styl písma, který byl hojně používán na plakátech a nástěnkách během socialismu. Většinou to byla velká písmena v rudé barvě a vystřižená z papíru. Stačilo potom jen vybrat ta správná písmena, připnout je špendlíky na polystyrenovou nástěnku a vytvořit tak jakékoliv heslo. dizajndesign.sk

Proces

Čelení opravdové uživatelské zkušenosti

Testování na náhodných návštěvnících kavárny nám ukázalo, že lidi nejvíce zajímají testimoniály. Museli jsme proto pro ně vytvořit co nejvíce místa a ovládací prvky udělat co nejméně rušivé.

Nejlepší interface = žádný interface.

Pokud má klient očekávání, nejdříve otestujte jeho záměry s uživateli.

Použití stejného konceptu ověřeného na jiných projektech v tomto případě nedávalo smysl. Měli jsme před sebou novou výzvu: Jak upřednostnit nejzajímavější obsah, aby ho uživatelé lépe našli.

Výstup

Udělejme 2 stránky místo 1

Aby šlo rozhovory lépe nalézt, vyčlenili jsme jim vlastní sekci. Nakonec jsme ale web rozdělili na 2 oddělené části.

1

Část s rozhovory obsahuje svědectví osobností jako Madeleine Albright, Jiří Stránský, Vlasta Chramostová a Olbram Zoubek.

2

Část s událostmi pokrývá kritické momenty od vzniku Československa až do obnovy demokracie v roce 1989.

1938

Mnichovská dohoda

1939–1945

2. světová válka

1968

Normalizace

1989

Obnova demokracie

Výstup

Podpůrná kampaň pro web

Kampaň zahrnovala citylighty, novinové reklamy, interaktivní bannerové formáty, newslettery...

Dopad

Web je navštěvován i po sedmi letech od uveřejnění.

I po konci projektu lidé stále používají web jako encyklopedii. Každý rok se číslo návštěvníků navýší o desítky tisíc. Na následujícím grafu je vidět, odkud lidé nejčastěji na web přicházejí:

2012–2019

21 %

Placená média

45 %

Organické vyhledávání a direct

19 %

Doporučení

15 %

Sociální média

Dopad

Nečekané vyústění projektu

Organizace Člověk v tísni použila web www.vernyzustanu.cz jako oficiální učební pomůcku ve svém programu Jeden svět na školách. A tak projekt, který původně měl sloužit pouze jen jako podpora filmové trilogie, žije dál a připomíná studentům důležité milníky české historie.

Dopad

Ocenění

Website Of The Day 2013 Jul 4
Honorable Mention 2013
Internet Effectiveness Awards - Shortlist

Náš tým

Martin Jedlička
Art Direction, UI Design

Lukáš Pitter
Creative Direction

Martin Pavlica
Video Postproduction

Otto Kovařík
Front End, Development

Kristýna Váchová
Project Management

Petr Tejkal
Online Campaign & Case study

Další
projekty

Další
projekty

Zábava

Redesign O2 TV pro snadný výběr z nekonečné nabídky zábavy

Naděje

Unikátní volební aplikace Prezident 21

Hrdost

Vychutnejte si prvotřídní web Budvaru

Vzrušení

Nový eshop pro krásné šperky od ALOve

Jistota

Jednotný design systém napříč aplikacemi O2

Zaujala vás
naše práce?
Ozvěte se

kristyna.vachova@2fresh.cz+420 724 007 172