Designování největší transformace v historii O2, která kompletně změnila způsob, jakým společnost funguje.
úvod
Poslední čtyři roky jsme byli strategickým dodavatelem designu pro největší interní projekt v historii O2 Czech Republic. Během nich jsme navrhli UI ekosystému aplikací pro zákazniky O2. Ti díky nim mohou spravovat své služby, účty a dokumenty.
Naše služby
Kontext
O2 spravovalo příliš mnoho duplicitních a navzájem nekompatibilních aplikací. Kvůli uživatelsky nepřívětivému prostředí trvalo zaškolení nových zaměstnanců celý jeden měsíc. Každý nový produkt musel být implementován do mnoha rozdílných systémů.
Fakt, že naučit se pracovat s naším legacy systémem trvalo celý měsíc, byl nepřijatelný.
Lukáš Uhrin, business owner
Naším cílem byl intuitivní a přímočarý UI design, který by bez předchozího tréninku mohl ihned začít používat každý.
I ty nejsložitější scénáře musejí jít vyřešit z mobilního zařízení.
Nenavrhovali jsme jednotlivé elementy a stránky, ale zážitek uživatele od začátku až do konce, založený na scénářích z reálného života.
Jazyk našeho rozhraní je co nejpřimočařejší. Vyhýbáme se prázdným slovům a jazyku, který je příliš formální nebo obsahuje příliš zkratek.
Nové Moje O2 kombinuje CRM aplikaci pro zaměstnance O2 a self-care aplikaci pro zákazníky. Operátoři a prodejci O2 vidí stejné rozhraní jako zákazníci a k tomu navíc to, co potřebují pro svoji práci. Navigování zákazníků přes telefon nebo osobní předvedení aplikace pak může zaměstnancům ušetřit spoustu práce.
Co jsme se naučili
Řešit frontend jako část fáze designování, ne doručení.
Stanislav Krofta, Designer
Designování a kódování několika stovek jedinečných obrazovek aplikací vyžadovalo solidní systém opakovaně využitelných komponentů a principů designu. Během jednoho roku jsme postavili univerzální systém frontend designu k vytváření HTML a CSS webových aplikací.
Od prvního interního zveřejnění se ostatní developeři v O2 rozhodli osvojit si systém, který nyní využívají k vytváření nových aplikací. Ten jim tak šetří drahocenný čas a zdroje.
Pro O2 to tak byla win-win situace.
Benefity využívání designu systému
Co jsme všechno nadesignovali
Namísto udržování desítek navzájem nekompatabilních aplikací má nyní O2 pouze jednu, která poskytuje hlavní funkce pro řízení a obsluhování zákazníků.
Měsíc dlouhé zaučování nových zaměstnanců se stalo díky intuitivnímu designu minulostí. Noví uživatelé tak mohou okamžitě ovládat systémy.
Chytrý design procesů a na výkon zaměřeneý development zvládl rychlejší obsluhu zákazníků. Například objednávka internetu pro domácnost nyní zabere 4 minuty místo 10.
Implementace jednotného stylu produktů namísto zachování produktů v každé aplikaci dělá společnost agilnější v reakci na nové nápady na produkty.
Díky znovu použitelnému design systému vytvořenému během projektu, je teď vývoj nových aplikací mnohem rychlejší, než předtím.
Prototypování a časté testování uživateli už v průběhu počáteční fáze design procesu vám pomůže objevit nedostatky, které je možné ještě včas opravit.
Být fyzicky blízko u sebe může vylepšit osobní vztahy, odstranit problémy v komunikaci a zvýšit tak celkovou efektivitu.
Frontend je blíž designu než developmentu, takže by měl být považován za část design procesu.
Dělat věci tak, aby jim bylo jednoduše rozumět, často znamená plno výjimek v kódu. Výjimky znamenají větší komplexnost, ale vedou ke komplikované údržbě.
Jakmile systém spustíte, dostanete plno nevídaných zpětných vazeb, takže buďte připraveni na ně reagovat. Malý rychlý tým to může běžně zvládnout.
Lidé často říkají opak toho, co vlastně ve skutečnosti dělají. Takže je místo pokládání otázek pozorujte v jejich přirozeném prostředí.